2.4: KUNSTEN AT OVERBEVISE – ultrakort uddrag

Smadret af design

Om hvordan designere har smadret verden, og hvordan vi kan gøre det godt igen
af MIKE MONTEIRO

Copyright © 2019 by Mike Monteiro
US udgave: ISBN 9781090532084

Oversættelse af Klaus Bjerager, September 2019
NB: Oversætters forslag til referencelink under billede!

[   Jeg kan nu kun gøre oversættelsen tilgængelig på Bloggen i et kort uddrag. Du kan glæde dig til, at Ruined by Design en dag foreligger i bogform på dansk. Jeg vil – når jeg har afsluttet oversættelsen – kommentere hvert afsnit.  ]

Kapitel 2

Hvad kan vi gøre for at løse problemet

AFSNIT 2.4, s.140-153   KUNSTEN AT OVERBEVISE

 

KUNSTEN AT OVERBEVISE

Det er en pixel.

.

Eller snarere en tilnærmelse for en trykt pixel. Men du forstår, hvad jeg mener. Den er lille. Faktisk så lille, at jeg har mine tvivl om, hvorvidt den kan trykkes ordentligt. Så herunder har vi en mere, bare for en sikkerheds skyld.

.

En pixel. Det er den mindste enhed vi arbejder med, når vi designer. Så idiotisk undseelig, at det er næsten ingenting. Alligevel går designere så meget op i den, at de kalder sig pixelpushere. Vi flytter pixels. Vi farvelægger pixels. Vi animere pixels. Vi giver pixlels mening. Vi tæller, hvor mange pixels man kan se på en skærm. Vi er besat af at mestre det mindst mulige, vi kan arbejde med. Men det værste er, at vi tror – når vi står overfor et problem – at det første vi skal gribe til er, at omarrangere pixels. Hvor trist det end måtte forekomme for mange af os, så slutter arbejdet præcis, hvor det begyndte – med at tilegne sig ekspertise om den mindste enhed indenfor design. At skubbe en pixel, er den mindste opgave, man som designer kan udføre.

 

  1. september 2019© Klaus Bjerager

www.klausbjerager.dk

Leave a Reply